Economia

Iberia o el Prat

AENA ha d'assignar aquest mes la T-Sud del Prat a les aerolínies, fet cabdal per al futur de l'aeroport

Entre avui i el proper dia 28 està fixada la data en què AENA decidirà quins grups aeris ocuparan la nova Terminal Sud (T-Sud) de l'aeroport del Prat. Comença, doncs, el compte enrere per saber què passarà amb una infraestructura que multiplica per quatre les dimensions de les actuals instal·lacions de l'aeroport de Barcelona. Comença també el compte enrere per saber si el ministeri de Foment, del qual depèn AENA, complirà el seu compromís de tenir en compte les prioritats del govern o continuarà en la seva línia de fer com si sentís ploure i tirar pel dret, igual que amb la demanda de més inversions en la xarxa ferroviària, viària i elèctrica, vistos els nivell de qualitat dels serveis.

AENA s'ha compromès a reunir-se amb el govern -que ja deu haver estudiat les propostes de totes les empreses, un fet que ningú al departament de Política Territorial i Obres Públiques ha volgut confirmar- per intercanviar opinions i decidir les aerolínies que ocuparan la nova terminal. També hi té alguna cosa a dir l'Ajuntament de Barcelona, tot i que encara no ha rebut cap informació ni ha estat convocat per AENA, segons explica Jordi William Carnes, tinent d'alcalde d'Hisenda i Promoció Econòmica.

Prioritats
El desig de les administracions catalanes és que en l'assignació d'espais de la T-Sud es prioritzin les aerolínies que facin vols transoceànics directes des del Prat. Entre les empreses que han presentat els seus plans per a la terminal, Marsans és la que més clarament ha apostat pels vols intercontinentals. Actualment ho fa amb Aerolíneas Argentinas a Buenos Aires i ho vol fer també amb Spanair i Air Comet.

Altres aerolínies també han fet propostes en aquest sentit, però es troba a faltar una aposta decidida del primer operador de l'Estat, Iberia. Moltes són les veus que creuen que l'empresa, tot i haver demostrat la seva aposta per Madrid i poca ambició a Barcelona, sortirà beneficiada de l'assignació. El senador de CiU i exconseller de Política Territorial i Obres Públiques Pere Macias és una d'aquestes veus: "Te-mem un repartiment de la T-Sud entre Iberia i Spanair. Anirà bé? No ho sé, però està fet sense estratègia i seria un regal a Iberia, que valdrà molt més si hi té presència". L'aposta de la federació és que "les assignacions siguin les mínimes i per períodes curts perquè no condicionin el futur", ja que actualment hi ha una gran incertesa tant sobre quin serà el model de gestió de l'aeroport com sobre el futur de les dues aerolínies, Iberia i Spanair, que estan en venda.

Des del territori
Pere Macias no confia que el govern defensi els interessos del país i creu que "es donarà per bo el que digui Madrid". Foment del Treball també defensa el paper de Catalunya, com explica el seu director d'estudis, Salvador Guillermo: "Defensem un aeroport intercontinental, i això passa per apropar la gestió al territori". Respecte a les companyies, Guillermo creu que "no importa el nom sinó que facin del Prat la porta de Catalunya al món". Frederic Monell, vicesecretari general de la UGT, coincideix amb aquesta visió: "No ens fiquem en si se li ha de donar a una o altra aliança sinó en el fet que facin una aposta estratègica, amb vols intercontinentals". UGT, però, dubta que cap aliança faci aquesta aposta "perquè tenen interessos a altres aeroports". Jordi W. Carnes també diu que no n'hi ha prou de dir "volem vols intercontinentals" perquè "també es tracta d'una decisió econòmica de les aerolínies". Ara s'ha de veure quines són les propostes i si el veredicte d'AENA s'ajusta al que necessita Catalunya.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.